Wat kun je doen - meteen vandaag al


Ga op zoek naar kennis en/of advies

Het kan zijn dat je voor je hart en bloedvaten onder behandeling bent bij een arts met wie je prima van gedachten kunt wisselen over wat voor jouw lichaam belangrijk is en wat je daar zelf aan kunt doen. Heb je geen contact met een arts, of wil jouw arts niet meedenken over individuele leefstijlmaatregelen, dan kun je een eigen coach opzoeken (bijvoorbeeld een orthomoleculair therapeut). Daarnaast heb je, al zoekend op internet, mogelijk ook al de nodige eigen inzichten vergaard. 

Kansrijke leefstijl-interventies individueel uitproberen, slim monitoren, bijsturen

Met of zonder adviseur kies je, uit alle mogelijke maatregelen, een of enkele dingen die in jouw geval het belangrijkst lijken en het meest kansrijk. Denk aan leefstijl, voeding, supplementen. Als je bloeddruk hoog is, kan het daarover gaan. Of als je nog rookt, over roken. Of als je een zittend beroep hebt, over bewegen. Of over stress, of je eetpatroon. Of een combinatie van zaken die voor jou het zwaarste wegen (en waar je verbetering van verwacht). 

Zodra je hebt gekozen waar je je pijlen op richt, kun je uitproberen hoe je (met jouw gestel) dat doel bereikt. Als dat om laaggradige ontstekingen gaat en je denkt dat dat door je eetpatroon komt, kun je je een aangepast dieet kiezen en je ontstekingswaarden meten om te zien of dat helpt. Als het om bloeddruk gaat en je denkt dat dat door werkdruk of stress, kun je dat proberen te veranderen en ondertussen met bloeddrukmetingen bijhouden of je effect bereikt. 

Kortom, afhankelijk van je keuzes worden bepaalde meetgegevens belangrijk. Het kan gaan over bloeddruk, over ontstekingswaarden, over aantal stappen, over eetpatroon, etcetera. Het gaat erom dat je gegevens verzamelt over de gezondheidswaarden die in jouw geval wilt verbeteren. 

Bouw kennis op over hoe jouw eigen lichaam reageert

De metingen die je vervolgens bij jezelf uitvoert, geven antwoorden op vragen zoals: Op welke voeding reageert mijn bloedsuikerspiegel het best? Welke supplementen helpen om mijn bloeddruk optimaal te houden? Wanneer beweeg ik voldoende en wanneer beweeg ik teveel? Telkens kun je bijsturen totdat jouw probleem is gestabiliseerd of verdwenen. 

Je meetresultaten kun je persoonlijk en beveiligd opslaan in een persoonlijke datakluis, bijvoorbeeld van Selfcare, dat is een gecertificeerde leverancier van persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO's). 

Collectief leren van uitkomsten en ervaringen

Als je als gebruiker / zelfonderzoeker je gegevens in anonieme vorm daarna ook nog deelt met anderen, ontstaat een collectief leerproces dat de basis legt voor extra kennisontwikkeling. Met name behandelingen waarvan de effecten niet op klassieke medisch-wetenschappelijke manier te bewijzen zijn, kunnen zo worden onderzocht.